Digitalisering ontketent de macht van de klant

Democratisering

Digitalisering en transformatie dringen onstuitbaar de kantoormuren binnen. De altijd en overal toegankelijke informatie, via steeds snellere verbindingen en steeds slimmere apparaten, breekt in hoog tempo traditionele informatie-silo’s open. Dit is een levensbedreigende ontwikkeling voor sectoren die in de oude economie een sterke positie aan hun toegang tot kennis ontleenden. Zo zijn accountants, notarissen en juristen al lang niet zeker meer van hun bestaan. En vastgoedmakelaars zuchten onder de leegstand van fonkelnieuwe kantoorpanden en donkere gaten in winkelstraten. Want werken en winkelen doet een normaal mens tegenwoordig achter de laptop, aan de keukentafel. Onlangs regelden wij een geweldige reis door Amerika via het internet; Google-en is een nieuw werkwoord dat staat voor informatie over elk denkbaar onderwerp. Kennis is macht, en met de beschikbaarheid van kennis verschuift de macht naar de klant. Die kan vergelijken en kiezen met een paar muisklikken en een paar downloads. Wat moet je daar nu mee als bedrijf?

Waarde realiseren

Om dit keuzeproces te overleven, moet je als bedrijf iets heel ouderwets doen: beantwoorden aan de behoeften van de klant. Of – om deze bloedeloze gemeenplaats in te kleuren – het leven van mensen aangenamer maken met dat wat je als bedrijf beter kunt dan wie dan ook. En daar wringt de schoen bij versteende bedrijven in het digitale tijdperk. TV-zenders worstelen met ‘Netflixering’, de hotelwereld staat op zijn kop vanwege Airbnb, terwijl Snappcar (autohuren bij de buren) en Über de gevestigde orde omzeilen op het gebied van mobiliteit. De muziekindustrie, reiswereld en de grafische sector gingen voor in de transformatie, maar als je er over nadenkt zijn er wel meer voorbeelden waar zaken ingrijpend zijn veranderd. Democratisering houdt in dat je gekozen moet worden om een leidende rol te mogen spelen in het leven van de klant. Om dat voor elkaar te krijgen moet je echt begrijpen wat van belang is voor de klant. En in staat zijn om producten, diensten en processen dienovereenkomstig vorm te geven. Dit is wat disrupters doen: zij plooien hun bedrijfsmodel rond een specifieke behoefte in de markt. Waarde en betekenis zijn daarmee geen PR-kwesties, maar bedrijfstechnische uitgangspunten. En als je dit voor elkaar hebt, hoe vertel je het dan aan de wereld?

Waarde communiceren

Content marketing is vandaag de dag de meest populaire aanpak om een expertpositie op te bouwen, vertrouwen te realiseren en leads te genereren. Dit gezegd hebbende, moet ook gesteld worden dat content marketing een forse opgave is waar niet binnen een of twee maanden nieuwe business uitkomt. De uitdaging is om niet alleen met zogeheten ‘killer content’ te komen, maar ook om te zorgen dat deze door je doelgroep geconsumeerd wordt via een goed georkestreerde set aan media. Net zolang tot zij overtuigd zijn van je goede bedoelingen en de waarde die je te bieden hebt. Waarde communiceren is benoemen wat waar is vanuit de realiteit van hen tegen wie je het hebt. Daar zit één randvoorwaarde aan: je moet die realiteit wel heel goed kennen. Een inzichtelijk model om de wereld van de doelgroep te koppelen aan je positionering en propositie is de content driehoek van ZIN Creatie.  De content driehoek geeft de kaders aan voor relevante inhoud van alle middelen en media.

Simpel is niet makkelijk

Communicatie in deze tijd vergt iets anders dan ronkende reclametaal. Dat klinkt als een open deur, maar de praktijk van alle dag laat nog vaak iets anders zien. Simpel is nog lang niet makkelijk, zoals een marketeer tegen mij zei. Hieronder nog even de drie inzichten op een rij. Commentaar en suggesties zijn altijd welkom, daar komen we samen weer verder mee. Veel succes!

  • Digitalisering leidt tot democratisering
  • Om gekozen te worden moet je het leven van mensen aangenamer maken
  • Het leven van mensen aangenamer maken, begint bij weten wat hun realiteit is
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *