STERKE CONTENT IN DRIE STAPPEN

Als je in deze tijd mensen en markten wilt veroveren moet je met  sterke content voor alle middelen komen. Vanuit jarenlange praktijk zijn er drie essentiële stappen te onderscheiden voor het ontwikkelen van een goed verhaal voor je doelgroep. Als je deze goed op elkaar kan laten aansluiten, heb je een bron van waardevolle content voor welk middel dan ook.

1. Kies en ken je doelgroep

Kies je doelgroep en weet tegen wie je praat. Wil je onverdeelde aandacht van de directeur/eigenaar, database administrator, HR-manager of marketingverantwoordelijke, dan moet je precies die dingen zeggen die voor die persoon van belang zijn. Als je geen kennis hebt van de positie, het werkveld, de belangen, de risico’s, pijnpunten en behoeften van je communicatiedoelgroep dan weet je gewoon niet genoeg om interessant te zijn. De I van ‘Interest’ in de AIDA-formule staat hier centraal.

2. Zorg voor duidelijke positionering

Positionering is de plek die je bedrijf inneemt tussen de concurrentie en verschillende alternatieven. Het zal geen nieuws zijn, maar de klant kan kiezen tussen jouw bedrijf of allerlei anderen. Daarom moet hij je bedrijf goed kunnen plaatsen. Waar zitten jullie in het speelveld: top van de markt, prettige middenmoter of klein en flexibel? Om een geheim te verklappen: opdrachtgevers werken graag met partijen waarin zij zich kunnen herkennen. Dat is ook een cultuurkwestie. Duidelijke positionering begint bij scherp kijken naar wie en wat je echt bent als bedrijf, zodat je dat ook aan de buitenwereld kunt laten zien. En dat zorgt ervoor dat anderen voor je kiezen kunnen.

3. Hanteer een heldere propositie

Ja, propositie is een moeilijk woord. Maar anders staat hier een kop van drie regels boven en dat wil je ook weer niet als lezer. Je propositie is niet een product of dienst, of een actie. Het is wat je als bedrijf aan toegevoegde waarde levert voor je doelgroep. Toegevoegde waarde in de zin van: ‘draagt bij aan het belang van de klant’. Daar zijn dan wel weer producten of diensten voor nodig. Maar die steeds weer het bewijs van je propositie. Bijvoorbeeld: “ZIN Creatie levert duiding en slagkracht in marketingcommunicatie.”

footsteps-isp-6037867-447x290
driehoek_kaal_v2