MISSIE: Verbindende Schakel

Met ruim 18 jaar ervaring in communicatie staat verbinden en compleet maken nog altijd centraal als drijfveer  van ZIN Creatie wanneer je alle randverschijnselen van de business pelt. Missie is niet wát je als organisatie of persoon doet, maar waaróm je het doet. Zo besloot ik, ergens begin 2000, als toenmalig marketing manager mijn hart te volgen en te doen wat voor mij zin had. Dat was – en is nog altijd – op een zinnige manier met marketing, communicatie en schrijven bezig zijn.

Inmiddels heb ik enorm veel bedrijven van binnen gezien en CEO’s, marketeers, ondernemers en communicatieprofessionals gesproken.  Verbinden en kloppend maken gaan daarbij net zo hard op voor de projectbegeleiding als voor de content zelf. Want als één schakel niet meegaat, is de verbinding weg en loopt het proces vast.

Waarvoor je mij kunt inschakelen

  • Content management, creatie en redactie
  • Projectleiding, interim projecten
  • Bedrijfswebsites en landingpages
  • Video’s en animaties
  • Social media inzet en invulling
  • Marketing brainstorms en contentsessies
  • Case studies en nieuwsbrieven
  • Brochures, advertorials en mailings

Communicatie en content marketing dwingen tot content waarmee je een eigen plek verovert en vindbaar bent. Relevante content die waarde biedt. Als content specialist help ik je graag aan pakkende inhoud voor web, social en print. Hoe dat in jouw geval precies werkt? Bel even of mail je vraag.

Veel succes en graag tot ziens!

Bart

VISIE: Eenheid in Doen en Denken

Als doen en denken één zijn, ben je authentiek. ZIN Creatie werkt vanuit een visie die begint bij de oorspronkelijke drijfveer van elke organisatie: de missie of bestaansreden. Die Kern verklaart simpelweg waarom je er bent en dát bepaalt de verbinding met medewerkers, klanten, leveranciers, ketenpartners en ambassadeurs. Wanneer door allerlei ontwikkelingen de oorspronkelijke kern vervaagt, raakt het bedrijf ontworteld en bedreigd in zijn bestaansrecht. Dit Tijdperk van de Klant vraagt echter om een aansprekend gedachtegoed dat herkenbaar is in Mensen, Middelen en Methoden. Met gerichte content in de fasen van de customer journey maken we dat zichtbaar voor de buitenwereld.

Zodra de mensen, middelen en methoden in staat zijn de Kern te realiseren, vertaalt zich dat in geëigende  Producten, Prijzen, Promotie en Plaats. En ja, in online marketing zijn dat de 4 C’s:

  • Customer Solution
  • Cost to the Customer
  • Convenience
  • Communication

De marketingschil en de mensen, middelen en methoden zijn onlosmakelijk verbonden. Een botte helpdeskmedewerker of een klantonvriendelijk ERP-systeem maken namelijk snel korte metten met allerlei mooie beloften in je website, folder of nieuwsbrief.

De marketingschil is de interface die leidt naar de Cirkel van Vertrouwen: klanten, partners, relaties en ambassadeurs. Dit is waar omzet en new business vandaan komen. De cirkel van vertrouwen is de verdiende plek van je bedrijf in de Markt. Nog belangrijker: dit is waar believers en ambassadeurs jouw business promoten!

Nieuwe business valt vrijwel nooit uit de blauwe lucht, maar loopt bijna altijd via de Cirkel van Vertrouwen: mensen die andere mensen vertellen dat ze bij jouw bedrijf moeten zijn. Investeer in de Cirkel van Vertrouwen en de business groeit. Zo kan het gebeuren dat je succesvol in business bent en toch een verouderde website hebt. Herkenbaar?

Van Kern naar Klant en terug…

AANPAK: de Content Driehoek

De bovenstaande visie is samengevat in de Content Driehoek. Bij alle communicatie is het cruciaal om drie kernelementen in beeld te brengen: wie is je doelgroep, wat is je positie in de markt en welke waarde (propositie) heb je te bieden? Deze moeten goed op elkaar aansluiten, welk format je ook kiest: websitepagina’s, nieuwsbrief, video, verkoopbrief, beursstand, enzovoorts.

De basis van elke business is de Doelgroep: wat is het persoonlijk belang en de verantwoording van de contactpersonen tot wie je je richt? Wat is de drijfveer en het bestaansrecht van de organisatie waarin zij opereren? Welke druk vanuit de markt ligt er op de organisatie?

Potentiële en bestaade klanten willen je bedrijf kunnen plaatsen ten opzichte van de alternatieven in de markt: dit is Positionering. Is je positionering niet onderscheidend? Dan zullen zij voor anderen kiezen waar dit wel duidelijk is. Je weet dat je positionering goed is als mensen over je bedrijf zeggen: “Daarvoor moet je bij hen zijn, dat is wat zij doen..”

De derde zijde is de Propositie: de toegevoegde waarde en de betekenis daarvan voor je doelgroep. Dat wordt sterk bepaald door de beleving van de klant. En dát wordt weer bepaald door de mate waarin je de belangen van de persoon en de organisatie dient. Daarvoor moet je dus echt je doelgroep kennen. En zo is het plaatje weer rond.

Wanneer de zijden van de content driehoek goed verbonden zijn, ontstaat een kader voor zinvolle content voor alle communicatiekanalen. De Content Driehoek wordt ook wel een strategisch business model genoemd. Want wat binnen de drie zijden staat is in feite Toegevoegde Waarde. En dat is het bestaansrecht van jouw business!

ZIN Content Driehoek

driehoek_kaal_v2