Branding is totaalbeleving

Je merk is niet je logo, maar de positie en de beleving in het hoofd van je doelgroep. Die beleving ontstaat door het totaal van overtuigingen en ervaringen met je bedrijf. Bouwen aan je merk is dus bouwen aan elkaar versterkende overtuigingen en ervaringen. Dit overstijgt puur alleen marketing, want het gaat over álle afdelingen en disciplines.  Daarom is dit uitgewerkt in een  merkmodel dat samenhang vanaf de kern laat zien.

Oorspronkelijke drijfveer

Een bedrijf of organisatie ontstaat vanuit een drijfveer, een gedachte dat iets beter kan of gewoonweg anders moet. Een leemte die nodig ingevuld moet worden met dat wat je als bedrijf of ondernemer beter kan en liever doet dan wie dan ook. De verbinding met hen voor wie de wereld er beter uit gaat zien, zit in deze kern verankerd. De hot spot is waar de drijfveer kruist met die van anderen, een aanwijsbare doelgroep voor wie je echt relevant bent. Hoe kleiner de niche, hoe groter de business.

Mensen, middelen, methoden

Om de kerngedachte te realiseren werkt een bedrijf constant aan mensen, middelen en methoden die dit mogelijk maken. Dat betekent de juiste mensen op de juiste plek (HR), gestroomlijnde processen, ICT-inrichting en applicaties, fysieke vestiging, distributie, financieel beheer, enzovoorts. Deze opzet is nooit klaar, want verandering is de enige constante in een technologie-gedreven samenleving. In dit Tijdperk van de Klant zijn de winnaars zij die in staat zijn om breuklijnen te vinden en te overbruggen. Digitale transformatie staat dan ook bovenaan in de prioriteitenlijst van CEO’s en directies in vrijwel alle sectoren.

De marketingschil

Op het moment dat mensen, middelen en methoden in elkaar grijpen om de missie te realiseren, vertaalt zich dat in de juiste Producten (diensten), aantrekkelijke Prijzen, pakkende Promotie en effectieve Plaats van verkrijgbaarheid oftewel de klassieke P’s van de marketing.

De marketingschil en de bedrijfsmatige systeemlaag zijn onlosmakelijk verbonden! Een botte helpdeskmedewerker of een klantonvriendelijk ERP-systeem maken snel korte metten met mooie beloften in je website of nieuwsbrief. Inconsistente klantervaring en gebroken customer journies zijn een grote valkuil voor veel bedrijven. En de klant is dan al lang op zoek naar de eerste de beste gelegenheid om over te stappen.

Circle of Trust

Rondom de kerngedachte, mensen, middelen en methoden en de marketingschil ontstaat de Cirkel van Vertrouwen. Dat zijn de klanten, ketenpartners, relaties en ambassadeurs. Omzet en nieuwe business komen altijd hier vandaan. De cirkel van vertrouwen is de verdiende plek van je bedrijf in de markt.

Het is ook de plek waar believers en ambassadeurs je bedrijf promoten. New business ontstaat vrijwel altijd via de cirkel van vertrouwen doordat mensen aan anderen vertellen dat ze bij jou moeten zijn op basis van een consequent goede klantbeleving. Zo kan het zijn dat er volop business is ondanks een verouderde website of gebrek aan ‘echte marketing’. Wat nu als je daar wél gas op geeft?

Het complete plaatje

Het holistisch merkmodel toont het hele plaatje: vanuit de kern die als een kiezel in de vijver valt. Achter elk sterk merk, staat altijd een sterke organisatie die consequent de kernbelofte waarmaakt. Van posts in sociale media en een glasheldere website tot het eerste telefoontje, een soepele orderafhandeling en levering, tot en met accurate facturering en perfecte nazorg. Hoe zitten jullie hierin? Wat is jullie splash in de markt?

Hoezo holistisch?

VERTEL EENS MEER OF STEL GEWOON JE VRAGEN

Hoe goed zit jouw bedrijf in het bestaande merkprofiel? Wat als klanten, managers en medewerkers hier verschillend over denken? Niemand kijkt graag diep in de spiegel. En toch zit precies daar het onderscheidend vermogen! Ik vertel je graag meer.

KLIK HIER VOOR CONTACT