Geïntegreerd merkmodel

Een merk is de positie en de beleving in het hoofd van alle betrokken publieksgroepen. Die beleving ontstaat uit een totaal aan overtuigingen en ervaringen. Bouwen aan je merk is dus bouwen aan elkaar versterkende overtuigingen en ervaringen. Content is hierbij cruciaal. Daarom heb ik dit uitgewerkt in een geïntegreerd merkmodel dat samenhang vanaf de kern laat zien.

Oorspronkelijke drijfveer

Iedere bedrijfsactiviteit begint vanuit een drijfveer, een gedachte dat iets beter kan of gewoonweg anders moet. Een leemte die hoognodig ingevuld moet worden met datgene wat je als bedrijf of ondernemer beter kan en liever doet dan wie dan ook. De verbinding met hen voor wie de wereld er beter uit gaat zien, zit hierin verankerd.

Merkmodel

Mensen, middelen, methoden

Om de kerngedachte te realiseren ga je als bedrijf op zoek naar mensen, middelen en methoden die dat mogelijk maken. Dat betekent de juiste mensen op de juiste plek (HR), gestroomlijnde processen (BPR), ICT-inrichting en applicaties, fysieke vestiging, distributie, financieel beheer, enzovoorts. Net zolang totdat het oorspronkelijke uitgangspunt zo optimaal mogelijk gerealiseerd wordt. De opzet van je organisatie is nooit klaar, want verandering is de enige constante in een technologiegedreven samenleving.

De marketingschil

Zodra mensen, middelen en methoden in elkaar grijpen om de visie te realiseren, vertaalt zich dat in Producten (diensten) met aantrekkelijke Prijzen, pakkende Promotie en effectieve Plaats van verkrijgbaarheid oftewel de klassieke P’s van de marketing.

De marketingschil en de bedrijfsmatige systeemlaag zijn onlosmakelijk verbonden! Een botte helpdeskmedewerker of een klantonvriendelijk ERP-systeem maken snel korte metten met mooie beloften in je website of nieuwsbrief. Inconsistente klantervaring en gebroken customer journies zijn een grote valkuil voor veel bedrijven. De klant is dan al lang op zoek naar de eerste de beste gelegenheid om uit te stappen. 

Cirkel van Vertrouwen

Rondom je kerngedachte, de systeemlaag (mensen, middelen en methoden) en de marketingschil ontstaat de cirkel van vertrouwen. Dat zijn de huidige klanten, ketenpartners, relaties en ambassadeurs. Omzet en nieuwe business komen hier vandaan. De cirkel van vertrouwen is de verdiende plek van je bedrijf in de markt.

Het is ook de plaats waar believers en ambassadeurs je business promoten. Nieuwe business ontstaat vrijwel altijd via de cirkel van vertrouwen doordat mensen aan anderen vertellen dat ze bij jou moeten zijn op basis van een consistent goede klantbeleving.

Het complete plaatje

Het geïntegreerde merkmodel laat het complete plaatje zien. Achter elk sterk merk, staat altijd een sterke organisatie die keer op keer de kernbelofte waarmaakt. Van berichten in sociale media en de opzet van de website, tot het eerste telefoontje, orderafhandeling en levering tot accurate facturering en uitstekende nazorg. Hoe zit dat bij jouw bedrijf? 

Meer weten over het geïntegreerd merkmodel?

VERTEL EVEN MEER EN STEL GERUST VRAGEN

Hoe zou het geïntegreerde merkmodel er voor jouw business uitzien? Wat als iedereen binnen je bedrijf vanuit zijn eigen afdeling denkt? Hoe kan je de rode draad vinden die iedereen trots maakt en die je allemaal echt uitdragen wilt? Niemand kijkt voor zijn plezier in de spiegel. Bedrijven al helemaal niet. En toch is dat wat je moet doen. Laten we gewoon praten, ik vertel je graag meer.

LATEN WE PRATEN