Branding is bouwen aan totaalbeleving

Je merk is niet je logo of je huisstijl, maar de positie en de beleving in het hoofd van je doelgroep. Die beleving ontstaat door het totaal van overtuigingen en ervaringen met je bedrijf. Bouwen aan je merk is dus niets anders bouwen aan consistente overtuigingen en ervaringen. Dat overstijgt de marketing, want dit gaat over álle afdelingen en disciplines. Daarom is dit een  merkmodel dat samenhang vanaf de kern laat zien. Holistisch dus.

Oorspronkelijke drijfveer

Een bedrijf of organisatie ontstaat vanuit een drijfveer, een gedachte dat iets beter kan of gewoonweg anders moet. Een gebrek (gat in de markt) dat nodig ingevuld moet worden met wat je als bedrijf of ondernemer liever doet en beter kan dan wie dan ook! De verbinding met hen voor wie de wereld er dankzij jouw drive beter uit gaat zien, zit verankerd in deze kern. De hot spot is waar de missie van je bedrijf kruist met die van anderen: de specifieke doelgroep voor wie je als bedrijf relevant bent. Hoe kleiner je niche, hoe groter je business.

Mensen, middelen, methoden

Om de kerngedachte te realiseren werkt een bedrijf aan mensen, middelen en methoden die dit mogelijk maken. Dat betekent de juiste mensen op de juiste plek (HR), gestroomlijnde processen, ICT-inrichting en applicaties, fysieke vestiging, distributie, financieel beheer, enzovoorts. Deze opzet is nooit klaar, want verandering is de enige constante in een technologie-gedreven samenleving. In het Tijdperk van de Klant zijn de winnaars bedrijven die in staat zijn om breuklijnen in de klantbeleving te signaleren én er wat aan te doen. Digitalisering staat dan ook bovenaan in de prioriteitenlijst van CEO’s en directies in alle sectoren.

De marketingschil

Op het moment dat mensen, middelen en methoden in elkaar grijpen om de missie te realiseren, vertaalt zich dat in de juiste Producten (diensten), aantrekkelijke Prijzen, pakkende Promotie en effectieve Plaats van verkrijgbaarheid oftewel de klassieke P’s van de marketing.

De marketingschil en de bedrijfsmatige systeemlaag zijn onlosmakelijk verbonden! Een botte helpdeskmedewerker of een klantonvriendelijk ERP-systeem maken snel korte metten met mooie beloften in je website of nieuwsbrief. Inconsistente klantervaring en gebroken customer journies zijn een grote valkuil voor veel bedrijven, met name grote corporates. En de klant? Die is al lang op zoek naar de eerste de beste gelegenheid om over te stappen.

Circle of Trust

Rondom de kerngedachte, mensen, middelen en methoden en de marketingschil ontstaat de Cirkel van Vertrouwen. Dat zijn de klanten, ketenpartners, relaties en ambassadeurs. Omzet en nieuwe business komen altijd hier vandaan. De cirkel van vertrouwen is de verdiende plek van je bedrijf in de markt.

Het is ook de plek waar believers en ambassadeurs je bedrijf promoten. New business ontstaat vrijwel altijd via de cirkel van vertrouwen doordat mensen aan anderen vertellen dat ze bij jou moeten zijn op basis van een consequent goede klantbeleving. Zo kan het zijn dat er volop business is ondanks een verouderde website of gebrek aan ‘echte marketing’. Wat nu als je daar wél gas op geeft?

Het complete plaatje

Het holistisch merkmodel toont het hele plaatje: vanuit de kern die als een kiezel in de vijver valt waar zoveel anderen in vissen. Achter een sterk merk staat altijd een sterke organisatie die consequent de kernbelofte waarmaakt. In social media posts en een glasheldere website, maar ook in het eerste telefoontje, de glasheldere offerte, soepele orderafhandeling en levering tot en met facturering en perfecte nazorg. Hoe zit jouw bedrijf hierin? Wat is jullie splash in de markt?

Hoezo holistisch?

VERTEL EENS MEER OF STEL GEWOON JE VRAGEN

Hoe goed past het huidige merkprofiel bij je bedrijf? Wat als klanten, account managers en medewerkers daar anders tegenaan kijken? Niemand kijkt voor zijn plezier in de spiegel. Toch zit precies daar het onderscheidend vermogen! Ik laat bedrijven beter kennismaken met zichzelf, zodat zij zich beter kenbaar kunnen maken aan anderen.