ZIN in 2019

Goed van start 2019!

We zijn goed van start in 2019! Maar liefst twee nieuwsbrieven, meerdere content campagnes, een video animatie en vijf case studies staan in de planning. Doorpakken met goede content is een trend die doorzet bij verschillende klanten. De allergrootste uitdaging voor hen is om daarbij met de blik van de buitenstaander naar de eigen activiteiten te kunnen kijken. Direct daarop volgt de kernbehoeft om precies goed neer te zetten waar het bedrijf voor staat. Dit is wat de belangrijkste opdrachtgevers hebben aangegeven eind vorig jaar.

Van A naar B begint bij A

Zelfkennis en zelfbeeld is een groot goed. De klassieker Think & Grow Rich van Napoleon Hill (meer dan 100 miljoen verkochte exemplaren), draait voor het grootste deel om zelfkennis. Als organisaties groter worden, is het vaak steeds lastiger om scherp in beeld te krijgen waar je als bedrijf voor staat en waar je voor gaat. Volgens Multicopy vindt maar liefst 40% van de ondernemers dat de communicatie niet uitstraalt waar het bedrijf voor staat. Voor de klant is deze interne worsteling echter irrelevant. Voor hem of haar staan jouw divisies, afdelingen en contactpersonen op één en dezelfde factuur. Samen vorm je de optelsom van het bedrag onder aan de streep. En als we A met B verbinden, zonder goed vast te spijkeren wie/wat A is: waar is B dan aan verbonden?

Geloofwaardigheid 

Van alle marketingplannen voor 2019 draait het grootste deel om het betreden van nieuwe markten met bestaande proposities dan wel het introduceren van nieuwe oplossingen voor bestaande klanten. In beide gevallen draait het om het realiseren van geloofwaardigheid. Want koopgedrag gaat om het oplossen van een probleem en het uitsluiten van risico: overstappen is leuk, maar hoe werkt dat dan precies? Bij welke klanten is dit al succesvol toegepast? Zo helpen wij Canon met case studies, content campagnes en social media posts aan geloofwaardigheid in nieuwe markten en (her)positionering bij de juiste contactpersonen. Bij ESI Eurosilo gaan wij voor de chemie-sector en nieuwe stortgoedsegmenten met bestaande silo-technologie. En bij VanderVeen Consultancy draait het, met nieuwsbrief en website, om vertrouwen en expertpositie binnen de corporaties in Nederland.

Empowerment

In de waan van de dag is stilstaan bij het zelfbeeld een luxe, maar zeker geen overbodige luxe. Het biedt namelijk ook houvast voor de eigen organisatie. Tijdens veel exercities en gesprekken blijkt dat er een beeld ontstaat waar sales en marketing naar zaten te zoeken. Het enthousiasme over wat ze eigenlijk aan het doen zijn, los van de ‘moertjes en bouten ‘van de oplossing, werkt dan aanstekelijk. Zoals een klant onlangs zei: “Het is voor mij empowerment. Hiermee kan ik met vertrouwen naar mijn klanten communiceren.”