MISSIE: VERBINDING

Met 19 jaar in communicatie staat Verbinden en compleet maken nog altijd centraal als drijfveer. Missie is niet wát je allemaal levert, maar waaróm je dat doet. Sterker nog, waarom je het niet kan laten. Zo besloot ik, ergens begin 2000, als toenmalig marketing manager mijn hart te volgen en te doen wat voor mij ZIN had. Dat is op een verbindende manier met marketing, communicatie en copywriting bezig zijn.

Inmiddels heb ik enorm veel bedrijven van binnen gezien en CEO’s, marketeers, ondernemers en communicatieprofessionals gesproken. Verbinden en heel maken gaan daarbij net zo hard op voor projectbegeleiding als voor content zelf. Want als één schakel niet meegaat, is de verbinding weg en loopt het proces vast.

Waarvoor je mij kunt inschakelen

  • Marketing brainstorms en contentsessies
  • Content management, creatie en redactie
  • Projectleiding, interim projecten
  • Bedrijfswebsites en landingpages
  • Video’s en animaties
  • Social media inzet en invulling
  • Case studies en nieuwsbrieven
  • Brochures, advertorials en mailings

Communicatie en content marketing dwingen tot content waarmee je een eigen plek verovert en vindbaar bent. Relevante content die waarde biedt. Als content specialist help ik je graag aan pakkende inhoud voor web, social en print. Hoe dat in jouw geval precies werkt? Bel even of mail je vraag.

Veel succes en graag tot ziens!

Bart

VISIE: EENHEID

Eenheid in alle lagen begint bij de oorspronkelijke drijfveer: de bestaansreden. Hoe meer de oorspronkelijke kern vervaagt, hoe meer het bedrijf gefragmenteerd is raakt. Dit Tijdperk van de Klant vraagt om een sterk gedachtegoed dat zichtbaar verankerd zit in Mensen, Middelen en Methoden. Als bedrijf werk je constant aan deze drie factoren om de missie te realiseren: juiste mensen op de juiste plek, gestroomlijnde processen,  ICT en applicaties, fysieke vestiging, finance, enzovoorts.

Wanneer je mensen, middelen en methoden de missie realiseren, resulteert dat in Producten, Prijzen, Promotie en Plaats. En ja, in de klantgedreven (online)marketing zijn dat de 4 C’s:

  • Customer Solution
  • Cost to the Customer
  • Convenience
  • Communication

De marketingschil en de bedrijfsinrichting zijn onlosmakelijk verbonden. Een botte helpdeskmedewerker of een klantonvriendelijk ERP-systeem maken namelijk snel korte metten met allerlei mooie beloften in je website of nieuwsbrief. Dit is het meest pijnlijke gebrek aan eenheid tussen verschillende lagen. En de klant? Die is dan al lang op zoek naar de uitgang.

De marketingschil leidt naar de Cirkel van Vertrouwen: klanten, partners, relaties en ambassadeurs. Dit is waar omzet en new business vandaan komen. De cirkel van vertrouwen is de verdiende plek van je bedrijf in de Markt. Nog belangrijker: dit is waar believers en ambassadeurs jouw business promoten!

Nieuwe business valt vrijwel nooit uit de blauwe lucht, maar loopt bijna altijd via de Cirkel van Vertrouwen: mensen die andere mensen enthousiast vertellen dat ze bij jouw bedrijf moeten zijn. Dat doen zij als alle fasen ervoor met elkaar een hechte eenheid vormen. Zo kan het gebeuren dat je succesvol in business bent en toch een verouderde website hebt. Herkenbaar?

Merkbouwstenen

AANPAK: COMMUNICATIE

Eenheid staat centraal in de Content Driehoek. Bij alle communicatie is het essentieel om drie zijden in beeld te hebben: wie is je doelgroep, wat is jouw positie in de markt en welke waarde heb je te bieden? Deze moeten goed op elkaar aansluiten, welk format je ook kiest: websitepagina’s, nieuwsbrief, video, verkoopbrief, beursstand, enzovoorts.

De basis van elke business is de Doelgroep: wat is het persoonlijk belang en de verantwoording van de contactpersonen tot wie je je richt? Wat is de drijfveer en het bestaansrecht van de organisatie waarin zij opereren? Welke druk vanuit de markt ligt er op de organisatie?

Potentiële en bestaande klanten willen je bedrijf kunnen plaatsen ten opzichte van de alternatieven in de markt: dit is Positionering. Is je positionering niet onderscheidend? Dan zullen zij voor anderen kiezen waar dit wel duidelijk is. Je weet dat je positionering goed is als mensen over je bedrijf zeggen: “Daarvoor moet je bij hen zijn, dat is wat zij doen..”

De derde zijde is de Propositie: de betekenis voor het succesvol presteren van je doelgroep. En dát wordt weer bepaald door de mate waarin je de belangen van die persoon en de organisatie dient met alles wat je daarvoor in huis hebt. Daarvoor moet je dus echt je doelgroep kennen. En zo zijn we weer terug bij de basis.

Als de zijden van de content driehoek goed aansluiten, ontstaat er een kader voor zinvolle content voor alle kanalen. De Content Driehoek wordt ook wel een strategisch business model genoemd. Want wat binnen de drie zijden ontstaat is in feite Waarde. En dat is het bestaansrecht van jouw business!

ZIN Content Driehoek

driehoek_kaal_v2