Whitepaper scoort

Whitepaper schrijven

Wanneer technische innovaties tot nieuwe toepassingen en nieuwe marktsegmenten leiden, dan is de beschikbaarheid van relevante informatie essentieel voor bedrijven die er meer van willen weten. ZIN Creatie is gevraagd om zich te verdiepen in de verpakkingsmarkt en vanuit een marktonderzoek een bondige whitepaper te schrijven. Maar wat is precies een whitepaper?

Objectieve benadering

Een whitepaper is een zoveel mogelijk objectieve benadering van een probleem en de verschillende mogelijkheden om het op te lossen. Daarbij hoort ook onderbouwing, bijvoorbeeld door onderzoek of door testen. De kunst van de whitepaper is dan ook dat het wel een marketingmiddel is, maar absoluut geen marketinginhoud moet hebben. Of beter gezegd, dat het geen reclametaal en holle beloften mag bevatten. Aangezien marketing toch echt gaat over het realiseren van waarde voor klanten, is een goede whitepaper wel marketing pur sang.

Case study als referentie

Zeker in het geval van innovatieve oplossingen die grote impact hebben, willen klanten geen proefkonijn zijn. Ze willen weten of je bedrijf het al vaker- en met succes – bij vergelijkbare organisaties geleverd heeft. Voor Canon heeft ZIN Creatie al tientallen case studies geschreven, vaak ook bij nieuwe klanten die door eerdere case studies Canon in hun beslissingen hebben meegenomen. Een case study laat een herkenbaar probleem zien dat op heldere wijze is aangepakt, waarbij concrete voordelen door de klant benoemd worden op basis van ervaring. Ook hier gaat het weer om de realisatie van werkelijke waarde.

Digitalisering ontketent de macht van de klant

Digitalisering en transformatie dringen onstuitbaar de kantoormuren binnen. De altijd en overal toegankelijke informatie, via steeds snellere verbindingen en steeds slimmere apparaten, breekt in rap tempo informatie-silo’s open. Dit is een levensbedreigende ontwikkeling voor bedrijven die voor hun exclusieve diensten en informatie in legacy systemen geworteld staan.

Democratisering

Zo zijn accountants, notarissen en juristen niet automatisch meer verzekerd van een comfortabel bestaan, terwijl de financiële sector schudt op zijn grondvesten. En winkelketens vallen als vliegen. Want werken en winkelen doet een normaal mens achter de laptop aan de keukentafel. ‘Google-en’ is een normaal werkwoord dat staat voor informatie krijgen over ieder denkbaar onderwerp. Kennis is macht. En met de beschikbaarheid van kennis verschuift de macht naar de klant. Die kan vergelijken en kiezen met een paar muisklikken.

Gekozen worden

Om dit keuzeproces te overleven, moet je als bedrijf iets ouderwets doen: beantwoorden aan de behoefte van de klant. Of anders gezegd, het leven van mensen aangenamer maken dan dat de alternatieven in de markt dat doen. De komst van nieuwe keuzes heeft behoorlijke gevolgen gehad. TV-zenders worstelen met ‘Netflixering’, de hotelwereld staat op zijn kop vanwege Airbnb, terwijl Snappcar (autohuren bij de buren) en Über de gevestigde orde omzeilen op het gebied van mobiliteit. De muziekindustrie, reiswereld en de grafische sector gingen voor in de transformatie, maar als je er over nadenkt zijn er wel meer voorbeelden waar opeens andere partijen de dienst uitmaken. Democratisering houdt in dat je gekozen moet worden om een rol te mogen spelen in het leven van de klant. Om dat voor elkaar te krijgen moet je echt snappen wat het belang is van de klant. En dan nog voldoende wendbaar zijn om producten, diensten en processen overeenkomstig vorm te geven. Dat is wat disrupters doen: zij plooien hun bedrijfsmodel vanaf de kern naar het beantwoorden van een evidente vraag. Dat iets anders dan de vraag plooien naar het aanbod. Waarde bieden is daarmee geen PR, maar bedrijfstechnisch uitgangspunt.

Waarheid en waarde

Als je dan allemaal goed ingericht hebt, hoe vertel je het dan aan de markt? In de zakelijke markt is content marketing een geliefde strategie. Dit gezegd hebbende, moet ook gesteld worden dat content marketing een forse opgave is waar niet binnen een of twee maanden nieuwe business uitkomt. De uitdaging is om niet alleen met zogeheten ‘killer content’ te komen, maar ook om te zorgen dat deze door je doelgroep opgepikt wordt. Waarde overbrengen is benoemen wat waar is binnen de realiteit van degene tegen wie je het hebt. Daar zit één randvoorwaarde aan: je moet die realiteit donders goed kennen. Een krachtig model om de wereld van de doelgroep te koppelen aan je positionering en propositie is de Content Driehoek.  De content driehoek geeft de kaders aan voor relevante inhoud van alle middelen en media.

Simpel is niet makkelijk

Communicatie in deze tijd vergt iets anders dan ronkende reclametaal. Dat klinkt als een open deur, maar de praktijk laat nog vaak iets anders zien. Hoe grotere expertise of specialisatie, hoe laster. Want ‘Simpel is nog lang niet makkelijk’, zoals een marketeer in een 1.500 man groot bedrijf eens tegen mij zei. Wat is jouw ervaring, vraagteken of suggestie? Reageer gerust, daar komen we samen weer verder mee. Veel succes!

Download voor leads

ESI Eurosilo onderzocht de technische en economische levensvatbaarheid in een Feasibility Study. Om geen vertrouwelijke informatie te openbaren, maar wel de strekking van het onderzoek aan geïnteresseerden beschikbaar te kunnen stellen, maakte ZIN Creatie een soepel leesbaar extract van het Engelstalige rapport. Hiermee biedt ESI voor de energiesector relevante content  die van de website gedownload kan worden: https://eurosilo.com/news/highlights-feasibility-study-india/

Korte terugverdientijd

Met de Feasibility Study onderzocht ESI Eurosilo de technische en economische haalbaarheid van kolensilo’s ter vervanging van open opslag bij energiecentrales in India. Open opslag is nog altijd de meest gangbare methode om energiecentrales van brandstof te voorzien. Dat maakt de Feasibility Study tot een relevante referentie voor het verkennen van milieuvriendelijker opslag in afgesloten Eurosilo’s. Zeker omdat de study, inclusief manuren, milieumaatregelen en materiaalbehoud, een terugverdientijd van slechts 3 a 4 jaar blootlegde ten opzichte van open opslag op grote terreinen. Bij een levenscyclus van 30 jaar voor een gesloten silosysteem is dat extreem kort.

Meer energie, minder vervuiling

De sterk groeiende populatie en stijgende welvaart leiden zowel tot grotere energiebehoefte als tot een maatregelen om de leefomgeving te beschermen en te verbeteren. Het onderzoek besloeg ruim een jaar en werd in samenwerking met L&T-Sargent & Lundy uitgevoerd. Dit is wereldwijd een van de grootste engineering consultants voor thermische energiecentrales.

Met de nieuwe Canon case study over de professionele XEED projectoren beschikt Canon Nederland over inspirerende deelbare content. Eind vorig jaar opende het Nationaal Openluchtmuseum de deuren van De Canon van Nederland. Een multimediale, interactieve tentoonstelling die de geschiedenis van Nederland dichterbij dan ooit brengt.

Het project

In opdracht van het ministerie van OCW werd in 2006 de Canon van Nederland opgesteld. Deze bestaat uit 10 tijdvakken met in totaal 50 vensters over hoogte en dieptepunten uit de Nederlandse geschiedenis. Samen met het Rijksmuseum startte het Nederlands Openluchtmuseum in 2012 de ontwikkeling van een permanente tentoonstelling. Dit vereiste conceptontwikkeling, ontwerp en tentoonstellingsbouw, digitale content-productie en audiovisuele realisatie. De Canon XEED projectoren boden een oplossing om uitdagende omstandigheden de ontwikkelde content te presenteren. September 2017 werd de tentoonstelling geopend voor publiek.

Waarom Canon XEED projectoren

Voor audiovisueel bureau Rapenburg Plaza was de uitdaging om zoveel mogelijk te laten zien binnen zeer beperkte ruimte. De Canon-projectoren moesten daarom zoveel mogelijk uit het zicht en op korte afstand moesten kunnen werken. De uitzonderlijk grote hoek waarmee de XEED modellen kunnen projecteren, maakte dit mogelijk. De apparatuur moest ook beantwoorden aan de mogelijkheden voor ophanging, koppelingen en koeling. Doordat alles aan elkaar gekoppeld was had elke wijziging grote impact op de hele keten. Dat vereiste zowel flexibiliteit als stabiliteit van de projectoren.

Content marketing  vergt de constante inzet van gerichte content. Om onder alle hectiek de rust te vinden en met een heldere blik van buiten naar binnen te kijken, is vaak een onmogelijke opgave. Dat is waarom ZIN voor de invulling van content marketing gevraagd wordt.

Eerste hulp bij content marketing

Relevante informatie, in welke vorm dan ook, vormt de basis voor beslissingen gedurende de klantreis. Niet alleen tijdens de buyer journey, maar ook gedurende de customer journey. Dit vraagt om de constante productie van kwalitatieve content die vindbaar, geloofwaardig en bruikbaar is.

Content en creatie

Maar hoe zorg je voor onderscheidende content als iedereen content in de markt zet? Hoe houd je zowel boodschap als branding overeind in video’s, websites, nieuwsbrieven, case studies, whitepapers en social media? ZIN doet niet anders dan opdrachtgevers van content én creatie van deze middelen voorzien. We vertellen graag hoe dat concreet in zijn werk gaat. Dus neem gerust contact op als je meer wilt weten.

 

 

Ricoh IT Services

Met de nieuwe Ricoh IT Services video introduceert Ricoh Europe het nieuwe services portfolio voor de corporate IT-omgeving. In een tijd van digitalisering is IT essentieel voor het realiseren van onderscheidend vermogen en een positieve klantbeleving. In 1,5 minuut laten we zien waar het om gaat. En wat Ricoh in huis heeft om transformatie te ondersteunen bij grotere bedrijven en organisaties.

De uitdaging

De uitdaging was om bij een grote hoeveelheid onderliggende informatie de juiste accenten te leggen en de boodschap helder te houden. Daarnaast moest de animatiestijl volledig aansluiten op grafische elementen die eerder voor voor een uitgebreide documentatieset van IT Services ontworpen waren. ZIN ontwikkelde, in nauwe samenwerking het Ricoh-team, concept en script en leverde projectleiding van intake tot productie, reviews en finale oplevering.

 

 

Website Fibonacci

De website van Fibonacci Jobs staat live! ZIN Creatie hielp met positionering, propositie en de juiste tone of voice voor kandidaten, werkgevers en adviseurs. De uitdaging was om onder tijdsdruk de juiste boodschappen kort en helder uit te werken. De website vormt het voorportaal naar het intelligente matching platform dat met algoritmes realtime matching levert tussen kenmerken van kandidaten met functies en vacatures. Bekijk de nieuwe website.

Gefaseerde introductie

Het intelligente matching platform heeft grote belangstelling van grootschalige organisaties die onder druk van fusie, overname en transformatie sneller en gerichter hun Human Capital moeten inzetten. Als gedreven startup is Fibonacci ook al volop in gesprek. De website moest daarom zo snel mogelijk live staan om deze eerste fase van de marktintroductie in te gaan. Het platform zal als incompany oplossing bij bedrijven en instellingen geleverd worden.

Fibonacci Algoritmes

Geautomatiseerde en gevalideerde matching biedt een oplossing voor de traag functionerende arbeidsmarkt en de oplopende talentschaarste.  Online matching is niet alleen realtime en gericht op inhoudelijke kenmerken, het is ook objectief en anoniem. Bij elke match worden persoonsgegevens en bedrijfsgegevens pas na goedkeuring bekend gemaakt. De naam van het platform is ontleend aan de wiskundige reeks van Fibonacci.

https://vanderveenconsult.nl/

Interactieve website

Voor VanderVeenConsult leverde ZIN de redactie en teksten voor de nieuwe interactieve website. Deze is in overleg met ontwerpbureau Indrukwekkend ontwikkeld. VanderVeenConsult adviseert woningcorporaties bij het aanbesteden en inzetten van onderhoudswerk aan tienduizenden woningen in Nederland. Kennis ontsluiten voor een kennisintensieve branche was het uitgangspunt. Bekijk direct de website!

Storytelling, kennis en cases

Door de stap naar een online nieuwsbrief, lag vervanging van de verouderde website voor de hand. Voor consultant Sytze Van der Veen was het echter een onmogelijke opgave om decennia aan expertise hanteerbaar en leesbaar in pakkende verhalen om te zetten. Tijdens inventarisatiegesprekken bleek dat het ter beschikking stellen van kennis en ervaring van grote waarde is voor de doelgroep. ZIN ontwikkelde in samenspraak met de opdrachtgever en ontwerpbureau Indrukwekkend een structuur en paste storytelling toe in persoonlijke colums, kennisgerichte content en case studies van grote projecten.

Downloads en interactieve scan tool

Het ontsluiten van kennis wordt ondersteund met downloadable content zoals een model voor UAV-GC vraagspecificatie of een realtime Onderhouds Scan Tool. Bezoekers kunnen met de Onderhoud Scan Tool een score krijgen voor de stand van het onderhoud, gebaseerd op financiële en organisatorische factoren. In de komende tijd zal er meer downloadable informatie beschikbaar gemaakt worden.