video-animatie-emotie

Video, animatie en emotie

Video, animatie en film zijn onverslaanbaar in het overbrengen van emotie. Dat geldt absoluut voor de marketing van innovatie en technologie. Rationele onderbouwingen en technische kenmerken zijn slechts een middel om een gevoel te bewerkstelligen. Het gevoel dat het goed zit. Vertrouwen en geloofwaardigheid dus. En sympathie, lees: gunning.

Video is dan ook een onmisbaar onderdeel van online marketing en presentaties. SKIPP Film & Animation merkt een forse groei in de belangstelling van bedrijven. In korte tijd kozen veel nieuwe opdrachtgevers, waaronder één van de grootste pensioenverzekeraars in Nederland, om video’s en animaties te laten maken. Van leaders en grafische animaties tot bedrijfsfilm en casevideo.  “Het gaat niet om techniek, sliders en drones, maar om exact begrijpen wat het verhaal is dat verteld moet worden”, aldus Creative Director Leon Toeset. “Bart Koster zorgt als marketeer en content schrijver dat we dit in huis hebben.” Kijk hier naar het werk van SKIPP Marketing in Motion.

Wil je ook een pakkende video of animatie? Neem direct contact op.

De meest vitale vraag voor marketeers

Het Waarom Der Dingen…

Ooit heb ik tijdens mijn studie geleerd dat ‘Waarom’ een offensieve vraag is. En dat is het ook: waarom zou je dit moeten lezen? Waarom schrijf ik dit nou eigenlijk? ‘Waarom’ confronteert en dwingt tot genadeloze eerlijkheid. Althans als je tot enige vorm van relevantie wilt komen. En dat is waar het vandaag de dag om gaat. Niet voor niets groeide Simon Sinek uit tot de meest besproken leiderschapsdenker door zijn boek ‘Start with the Why’. Niet dat ik het daaruit gehaald heb, maar het geeft wel aan hoe essentieel deze vraag is. Dus, om deze koe maar bij z’n Waarom te vatten: omdat je hier iets waardevols aantreft dat je helpt bij het realiseren van communicatiemiddelen, zou je dit moeten lezen. En ik schrijf dit omdat ik je deelgenoot wil maken van wat ik geleerd heb in brainstormsessies, briefings, kennismakingsgesprekken enzovoorts.

In drie keer ‘Waarom’ naar de kern

Waarom wil ik dat dan? is de vraag die weer een volgende laag aanboort. Als we dan toch ‘genadeloos eerlijk’ zijn: omdat ik zo mijn ervaring kan tonen, mijn ‘thought leadership’ kan onderbouwen zoals dat in modern content jargon heet. En dat is natuurlijk weer goed voor gunning en vertrouwen, waardoor nieuwe relaties kunnen ontstaan – met alle gevolgen van dien. Maar vooral ook omdat ik het eigenlijk een schrijnend gebrek vind dat deze vraag maar flinterdun aan bod komt bij de besteding van serieus veel tijd, geld en moeite. En dat terwijl het een open deur is voor trefzekere insteek en uitvoering van projecten. ‘Waarom’ is zowel het vertrekpunt als de stip op de horizon. Het geeft richting aan lastig te duiden projecten en boodschappen. ‘Waarom zijn die lastig te duiden?’ Omdat – vooral als er verschillende belanghebbenden zijn – de motivaties en doelen dan niet duidelijk zijn. Je probeert dan met hagel te schieten op een ‘moving target’. De vraag die ongrijpbare discussies weer op de grond zet is  dan simpelweg: Waarom  doen we dit nou? De optie om het hele project eenvoudig niet te doen bestaat namelijk ook. Bespaart tijd, geld en moeite. Dat heeft dan wel weer hele andere consequenties… Het besef daarvan levert meteen weer een haarscherpe motivatie op. En dan weten we weer waar we mee bezig zijn. En Wie er Wat moet doen, en Wanneer. Yes! Applaus voor jezelf.

Het elfde gebod: Gij zult communiceren

In de waan van de dag, met uitpuilende mailboxen, meetings en hopeloos groeiende todo-lists, is stilstaan bij het Waarom der Dingen echter wel een luxe. ‘Waarom’ is al een gepasseerd station, en je moet gewoon zorgen dat het gebeurt. Dat heet management. Het elfde gebod in het Tijdperk van De Klant voert de druk om ‘te communiceren’ sterk op. Er moeten blogs komen, white papers, nieuwsbrieven, landing pages, case studies, van alles voor elke stap van de klantreis die uiteindelijk eindigt bij de debiteurenafdeling van je bedrijf. En dus produceren we enorme hoeveelheden content voor steeds meer middelen. Vanuit de uitvoerende disciplines wordt de vitale vraag ‘Waarom’ hard voorbij gelopen door ‘Wat’, al snel gevolgd door ‘Hoe’ en ‘Wanneer’. De vraag waar alles mee begint en eindigt is echter Waarom. Waarom doet het bedrijf wat het doet? Waarom introduceer je een nieuw model, een nieuwe service of een nieuw systeem? Waarom moet de klant daarvoor kiezen? In veel briefings wordt direct afgetrapt met wat er voor nieuws geleverd wordt en wat daarvoor ontwikkeld moet worden: promotiepagina, een video, beursstand, nieuwsbrief, website en ga zo maar door. Slagvaardig als we zijn, duiken we meteen op iets maken, de ‘deliverable’. Maar vanuit communicatieoogpunt moeten dan meestal nog wat ‘Waarom-vragen’ beantwoord worden. De klant wil namelijk maar 1 ding weten: Waarom is dit interessant voor mij? Verbeter je marketing door  vaker ‘Waarom?’ te denken en genadeloos eerlijk antwoord te geven. Want in waarheid schuilt waarde. Jouw waarde, als professional.

 

Toegevoegde waarde begint bij ‘Waarom

Op het kruispunt van het Waarom van je business en het Waarom van de klant, daar zit de hot spot! Hier ontstaat toegevoegde waarde en bijgevolg financiële tegenwaarde. Prijs is alleen een probleem als er geen onderscheidende waarde tegenover staat. Hoe duidelijker het ‘Waarom’ zich in producten, diensten en communicatie manifesteert, hoe aantrekkelijker en herkenbaarder je wordt voor iedereen die deze drijfveer aanspreekt. Dit is volstrekt duidelijk als je het ZIN Businessmodel tot je door laat dringen. We kennen allemaal de iconische voorbeelden van Apple of Tesla. Natuurlijk zijn dit de Prima Dona’s in marketing, maar ook als je raamkozijnen produceert, multifunctionele printers levert of administratieve software ontwikkelt ben je van betekenis in het leven van echte mensen die bereid zijn daarvoor forse facturen te betalen. Als je begrijpt wat die mensen bezielt om dat te doen, weet je wat je waarde is en waarom je bedrijf bestaansrecht heeft. Waarom het er mag zijn dus.

Hoe je al dit moois in pakkende content en heldere boodschappen omzet is weer een heel ander verhaal. Daar ga ik een andere keer weer een fijne blog aan wijden. Wil je graag meer inspiratie, inzichten en frisse kijk op zaken? Schrijf je dan in op ZINSPELINGEN, de nieuwsbrief van ZIN. Die komt niet vaker dan eens per 2 maanden in je mailbox, want ook ik heb een haat-liefde verhouding met mijn todo-list.. Bedankt voor het lezen en heel veel succes!

 

Digitalisering ontketent de macht van de klant

Digitalisering ontketent de macht van de klant

Digitale democratisering

Digitalisering en transformatie dringen onstuitbaar de kantoormuren binnen. De altijd en overal toegankelijke informatie, via steeds snellere verbindingen en steeds slimmere apparaten, breekt in hoog tempo traditionele informatie-silo’s open. Dit is een levensbedreigende ontwikkeling voor sectoren die in de oude economie exclusiviteit in de toegang tot diensten en informatie hadden. Inmiddels zijn accountants, notarissen en juristen al lang niet zo zeker meer van hun bestaan, terwijl de financiële sector schudt op zijn grondvesten. En winkelketens vallen als vliegen. Want werken en winkelen doet een normaal mens tegenwoordig achter de laptop, aan de keukentafel. Onlangs regelden wij een geweldige reis door Amerika via het internet; Google-en is een nieuw werkwoord dat staat voor informatie over elk denkbaar onderwerp. Kennis is macht, en met de beschikbaarheid van kennis verschuift de macht naar de klant. Die kan vergelijken en kiezen met een paar muisklikken en downloads. Wat moet je daar nu mee als bedrijf?

Waarde realiseren

Om dit keuzeproces te overleven, moet je als bedrijf iets heel ouderwets doen: beantwoorden aan de behoeften van de klant. Of – om deze uitgewoonde gemeenplaats in te kleuren – het leven van mensen aangenamer maken met dat wat jij als bedrijf beter kunt dan wie dan ook. En daar wringt de schoen bij versteende bedrijven in het digitale tijdperk. TV-zenders worstelen met ‘Netflixering’, de hotelwereld staat op zijn kop vanwege Airbnb, terwijl Snappcar (autohuren bij de buren) en Über de gevestigde orde omzeilen op het gebied van mobiliteit. De muziekindustrie, reiswereld en de grafische sector gingen voor in de transformatie, maar als je er over nadenkt zijn er wel meer voorbeelden waar zaken ingrijpend zijn veranderd. Democratisering houdt in dat je gekozen moet worden om een rol te mogen spelen in het leven van de klant. Om dat voor elkaar te krijgen moet je echt begrijpen wat van belang is voor de klant. En in staat zijn om producten, diensten en processen dienovereenkomstig vorm te geven. Dit is wat disrupters doen: zij plooien hun bedrijfsmodel rond een specifieke behoefte in de markt. Waarde en betekenis zijn daarmee geen PR-kwesties, maar bedrijfstechnische uitgangspunten. En als je dit voor elkaar hebt, hoe vertel je het dan aan de wereld?

Waarde communiceren

Content marketing is vandaag de dag de meest populaire aanpak om een expertpositie op te bouwen, vertrouwen te realiseren en leads te genereren. Dit gezegd hebbende, moet ook gesteld worden dat content marketing een forse opgave is waar niet binnen een of twee maanden nieuwe business uitkomt. De uitdaging is om niet alleen met zogeheten ‘killer content’ te komen, maar ook om te zorgen dat deze door je doelgroep geconsumeerd wordt via een goed georkestreerde set aan media. Net zolang tot zij overtuigd zijn van je goede bedoelingen en de waarde die je te bieden hebt. Waarde communiceren is benoemen wat waar is vanuit de realiteit van degene tegen wie je het hebt. Daar zit één randvoorwaarde aan: je moet die realiteit wel goed kennen. Een krachtig model om de wereld van de doelgroep te koppelen aan je positionering en propositie is de Content driehoek van ZIN.  De content driehoek geeft de kaders aan voor relevante inhoud van alle middelen en media.

Simpel is niet makkelijk

Communicatie in deze tijd vergt iets anders dan ronkende reclametaal. Dat klinkt als een open deur, maar de praktijk van alle dag laat nog vaak iets anders zien. ‘Simpel is nog lang niet makkelijk’, zoals een marketeer tegen mij zei. Hieronder nog even de drie inzichten op een rij. Commentaar en suggesties zijn altijd welkom, daar komen we samen weer verder mee. Veel succes!

  • Digitalisering leidt tot democratisering
  • Om gekozen te worden moet je het leven van je doelgroep aangenamer maken
  • Het leven van mensen aangenamer maken, begint bij weten wat hun realiteit is
Website team time trainingen

Nieuwe website Team Time Trainingen

“Hij is helemaal super! We zijn er echt heel blij mee”, aldus Bas de Hoop van Team Time Trainingen. De nieuwe site positioneert Team Time Trainingen als incompany specialist in teamontwikkeling en coaching. Na jaren met een onhandig systeem gewerkt te hebben, beschikt het trainingsbureau nu over een sterke marketingtool die zij zelf kunnen bijhouden.

Bijzonder aan de nieuwe website is de combinatie van authenticiteit, identiteit en een frisse corporate uitstraling op het niveau van grote opdrachtgevers zoals grote bankinstellingen, onderzoeksinstituten en woningcorporaties. Het werk van Team Time is allereerst vooral mensenwerk en dat is in de nieuwe opzet weergegeven met de vele gezichten en grote diversiteit aan mensen in beeld. De website biedt een gebruiksvriendelijk platform om zelf berichten en beelden te plaatsen. Kijk hier naar de mooie nieuwe website van Team Time Trainingen.

Website SKIPP scoort leads

Website SKIPP scoort goed

De nieuwe website van videoproducent SKIPP levert aanvragen en nieuwe opdrachten op. Dit was precies het doel van de optimalisatie die SKIPP samen met ZIN doorvoerde.

Doelgroep eerst

Door vanuit de activiteiten voor de belangrijkste klanten een keuze te maken voor doelgroep, de positionering en het aanbod, en dit te vertalen in heldere boodschappen is een krachtige website ontstaan. Een site die de juiste nieuwe klanten aanspreekt: het midden en grootbedrijf in B2B.

Landingpages

De oude website oogde mooi, maar converteerde slecht en trok niet de gewenste klanten aan. Naast gemiste kansen leverde dit ook verspilling van dure Adwords-campagnes op. Iedere pagina in de nieuwe site is opgebouwd als een op zichzelf staande landing page, waardoor bezoekers vanuit een advertentie-url direct alles zien wat nodig is om te beslissen voor verdere acties. Last but not least is het sterke portfolio bepalend voor de conversie. Klik op de afbeelding om naar de site van SKIPP te gaan.

Skipp_website

 

 

Metakids Lentelunch

Nieuwe film ondersteunt Stichting Metakids

Metakids strijd tegen metabole ziekten

ZIN ontwikkelde in nauw overleg met Stichting Metakids de aanpak en het script voor een ontroerend filmportret van een gezin met twee kinderen die beide een metabole ziekte hebben. Als sponsor werken wij met  SKIPP Film & Animation aan videoproducties om Metakids te helpen donateurs en fondsen te werven voor onderzoek naar deze ernstige ziekten. In Nederland is het grote publiek  is nauwelijks bekend met metabole ziekten, terwijl deze tot de Top 3 doodsoorzaken onder kinderen behoort. Zelfs de meeste artsen hebben slechts basiskennis, waardoor het jaren kan duren voor de juiste diagnose gesteld wordt. Tijd die niet meer ingehaald kan worden. Tijd om er wat aan te doen.

Leven op een weegschaal

Samen met filmproducent SKIPP zorgden wij voor een geheel nieuwe insteek voor deze nieuwe film die geïntroduceerd werd tijdens de prestigieuze jaarlijkse Lentelunch van Metakids. Het gezin van moeder Dagmar leeft letterlijk op een weegschaal. Maar zij vinden kracht in het zich teweerstellen tegen de metabole ziekte die hun beide zoontjes hebben, terwijl er ook nog een volkomen gezonde dochter is. ‘Op een dag zullen alle metabole ziekten behandelbaar zijn, daar ben ik heilig van overtuigd!’ stelt vader Bjorn. Tot die dag ligt er een taak voor Stichting Metakids.

 

De reacties waren lovend en hier en daar werd een traan weggepinkt.

 

ESI-Eurosilo-at-GETS-2015

Online aanpak ESI Eurosilo werkt

Als wereldwijd actief ingenieursbureau zet ESI Eurosilo in op online aanwezigheid om aan autoriteitspositie en naambekendheid te bouwen bij een grote hoeveelheid stakeholders op alle continenten.

Naast een compleet vernieuwde website in vijf talen, lanceerde ESI ook een tweemaandelijkse nieuwsbrief voor 1.800 ontvangers. De eerste resultaten van de nieuwe aanpak zijn zonder meer positief: het sitebezoek is structureel tientallen procenten hoger, het bezoekvolume van alle toepassingspagina’s groeit en er wordt content gedownload met achterlating van contactgegevens, wat gerichte sales leads oplevert! De nieuw opgezette nieuwsbrief  ‘Storage Matters’ is inmiddels meerdere keren uitgestuurd en scoort zeer goed met een uniek laag percentage unsubscribers en een hoog openingspercentage. ESI opereert bij uitstek in een kennismarkt waar veel expertise online vergaard wordt.

De tweede editie leverde zelfs geen enkele afmelding op, terwijl het laatste artikel het meest gelezen werd, wat duidt op hoge relevantie omdat mensen de moeite nemen de gehele content door te kijken. Daarbij levert het uitsturen van de nieuwsbrief ook een verdubbeling van het sitebezoek op.

ZIN werkt met online bureau Searchuser aan monitoring en optimalisatie van de resultaten. De focus op communicatie en de mogelijkheid om dit te blijven verbeteren is de grootste winst  van de samenwerking met ZIN voor ESI Eurosilo.

Wil je ook een sterke Nieuwsbrief inzetten? Neem direct contact op.

ortec_sigmax

Dynamische casevideo ORTEC & Sigmax

Bij de Alliantie, één van de Top 3 woningbouwverenigingen met 60.000 woningen, werkt de serviceorganisatie succesvol met de Field Services Suite van ORTEC & Sigmax. Uitgangspunt van de Alliantie was om met optimalisatie en besparingen de missie ‘Hart voor Wonen’ te waarborgen. Een zo efficiënt én klantvriendelijk mogelijke planning van 55.000 reparatieverzoeken plus 45.000 onderhoudsbezoeken is daarbij essentieel. ORTEC leverde een met Sigmax ontwikkelde mobiele planningsoplossing die dit mogelijk maakt. De marketingafdeling van ORTEC koos ervoor de projectleiding van een dynamische casevideo aan ZIN uit te besteden. Van verhaallijn en script tot draaidagen, regie en eindredactie. De techniek en productie waren in handen van SKIPP Marketing in Motion. De reacties waren lovend en een volgende casevideo is al aangekondigd.

Ook overtuigende videocases laten maken? Neem vandaag contact op!