Vraag vaker waarom!

Ooit leerde ik tijdens mijn studie dat ‘Waarom’ een confronterende vraag is. En dat is het ook. Waarom zou je dit lezen en Waarom schrijf ik dit eigenlijk? ‘Waarom’ dwingt tot eerlijkheid. Althans als je op zoek bent naar de kern van zaken en naar relevantie. Vraag vaker waarom in marketing en communicatie. 

Waarom?

Simon Sinek groeide niet voor niets uit tot de meest besproken leiderschapsdenker met ‘Start with the Why’. Niet dat ik het daaruit gehaald heb, maar het geeft aan hoe essentieel deze vraag is. Dus, in antwoord op de eerdere vragen: deze blog zou je moeten lezen omdat je iets aangereikt krijgt dat enorm krachtig is in marketing en communicatie. En ik schrijf dit omdat ik je deelgenoot wil maken van iets wat ik geleerd heb in talloze brainstormsessies, briefings en introductiegesprekken, maar dat nooit bovenop ligt als ik het gesprek aanga.

De kern

Waarom wil ik dat dan is de logische volgende vraag. Als we dan toch eerlijk zijn: omdat ik zo mijn ervaring kan tonen. Dat is weer goed voor gunning en vertrouwen, waardoor er nieuwe relaties ontstaan. Het belangrijkste is eigenlijk dat ik een dringend gevoel heb dat er iets is dat gewoon béter moet kunnen. En dat is dat deze vraag zo flinterdun aan bod komt bij het besteden van serieus veel tijd en geld aan marketingcommunicatie. En dat terwijl het een schot voor open doel is bij jouw projecten. Het geeft richting aan moeilijk te duiden projecten en boodschappen. Waarom die lastig te duiden zijn? Omdat – vooral wanneer er uiteenlopende stakeholders zijn – de drijfveren en doelen dan niet helder zijn. Je probeert dan met informatiehagel op een bewegend doelwit te schieten in de hoop toch iets te raken. De vraag die ongrijpbare kwesties weer op de grond zet is simpelweg: Waarom  doen we dit? Je kan het ook gewoon niet doen. Dat bespaart iedereen tijd, geld en moeite. Alleen heeft dat ook weer zijn consequenties…  De confrontatie met die consequenties levert vaak weer een heldere motivatie op. Dan weten we opeens weer waar we mee bezig zijn. Vraag minstens 3 keer ‘Waarom’ en je zit op de Kern van de zaak.

Productie of communicatie?

In de waan van de dag, met uitpuilende mailboxen, meetings en todo-lists, is stilstaan bij het Waarom der Dingen wel een luxe. ‘Waarom’ is een gepasseerd station en je moet gewoon zorgen dat het gebeurt. Dat heet management. Er moeten blogs komen, whitepapers, nieuwsbrieven, landing pages, case studies en video’s: van alles voor elke stap in de klantreis die bij voorkeur eindigt op de debiteurenafdeling van jouw business. En dus produceren we enorme hoeveelheden content voor steeds meer middelen. Door uitvoerende projectteams wordt het Waarom dan hard voorbij gelopen door Wat: ‘Wat moet het worden?’ Al snel gevolgd door Hoe: ‘Hoe gaan we het doen?’ en Wanneer: ‘Wanneer is het klaar? Bij briefings wordt direct afgetrapt met wat er voor nieuws geleverd wordt en wat er gemaakt moet worden: een landingspagina, een video, corporate brochure en ga zo maar door. De klant wil echter maar 1 ding weten: Waarom is dit interessant voor mij? Verbeter je marketing door vaker Waarom te vragen en waarheid te zoeken. In waarheid schuilt waarde.

Sweet Spot

Op het kruispunt van het Waarom van je businesss en het Waarom van de klant zit de Sweet Spot. Hier ontstaat toegevoegde waarde en bijgevolg financiële tegenwaarde. Prijs is alleen een probleem als er geen waarde tegenover staat. Hoe duidelijker het Waarom in producten, diensten en communicatie zichtbaar is, hoe aantrekkelijker je wordt voor iedereen die dit aanspreekt. Dit is de kern van het ZIN Brandingmodel. We kennen allemaal de iconische voorbeelden van Apple of Coolblue. Dit zijn natuurlijk de Prima Dona’s in marketing, maar ook als je raamkozijnen produceert, mammoetsilo’s bouwt of financiële software ontwikkelt, ben je van betekenis in het leven van serieus veel mensen. Mensen die bereid zijn daar facturen voor te betalen. Als je begrijpt wat hen drijft om dat te doen, weet je wat het bestaansrecht van je business is. Waarom je bedrijf er mag zijn dus.

Hoe je al dit moois in pakkende content omzet is weer een ander verhaal. Daar gaan we een andere keer weer een fijne blog aan wijden. Wil je graag meer inspiratie en een frisse kijk op zaken? Maak geheel vrijblijvend een afspraak. Dan gaan we een keer goed zitten voor jouw allesbepalende Waarom, en hoe die zichtbaar is in wat je doet!