Vraag: waarom?

Ooit heb ik tijdens mijn studie geleerd dat ‘Waarom’ een confronterende vraag is. En dat is het ook. Waarom zou je dit lezen? Waarom schrijf ik dit nou eigenlijk? ‘Waarom’ dwingt tot eerlijkheid. Althans als je tot enige mate van relevantie wilt komen. En dat is waar het steeds meer om gaat.

Waarom?

Niet voor niets groeide Simon Sinek uit tot de meest besproken leiderschapsdenker door zijn boek ‘Start with the Why’. Niet dat ik het daaruit gehaald heb, maar het geeft wel aan hoe essentieel deze vraag is. Dus waarom je dit zou moeten lezen is omdat je iets aangereikt krijgt dat enorm krachtig is in marketing en communicatie. Ik schrijf dit omdat ik je deelgenoot wil maken van iets wat ik geleerd heb in talloze brainstormsessies, briefings en introductiegesprekken.

De kern

Waarom wil ik dat dan? is de logische volgende vraag. Als we dan toch eerlijk zijn: omdat ik zo mijn ervaring kan tonen. Dat is weer goed voor gunning en vertrouwen, waardoor er nieuwe relaties ontstaan – met alle gevolgen van dien. Het belangrijkste is eigenlijk dat ik een prangend gevoel heb dat er iets is dat gewoon béter moet kunnen. En dat is dat deze vraag zo flinterdun aan bod komt bij het besteden van serieus veel tijd en geld aan marketing en communicatie. En dat terwijl het een open deur is voor trefzekere uitrol van projecten. Het geeft richting aan lastig te duiden projecten en boodschappen. Waarom die lastig te duiden zijn? Omdat – vooral wanneer er uiteenlopende stakeholders zijn – de drijfveren en doelen dan niet helder zijn. Je probeert dan met informatiehagel op een bewegend doelwit te schieten. De vraag die ongrijpbare kwesties weer op de grond zet is simpelweg: Waarom  doen we dit nou? De optie om het gewoon niet te doen bestaat namelijk ook. Bespaart iedereen tijd, geld en moeite. Alleen heeft dat ook weer zijn consequenties… En het zicht op die consequenties levert vaak weer een heldere motivatie op. Zo weten we weer waar we mee bezig zijn. Vraag 3 keer ‘Waarom’ en je zit op de Kern van de zaak.

Produceren versus communiceren

In de waan van de dag, met uitpuilende mailboxen, meetings en hopeloos groeiende todo-lists, is stilstaan bij het Waarom der Dingen echter wel een luxe. ‘Waarom’ is een gepasseerd station en je moet gewoon zorgen dat het gebeurt. Dat heet management. Er moeten blogs komen, whitepapers, nieuwsbrieven, landing pages, case studies en video’s, van alles voor elke stap in de klantreis die bij voorkeur eindigt bij de debiteurenafdeling van je bedrijf. En dus produceren we enorme hoeveelheden content voor steeds meer middelen. Door de uitvoerende disciplines wordt Waarom dan hard voorbij gelopen door Wat (Wat moet het worden?). Al snel gevolgd door Hoe (Hoe gaan we het doen?) en Wanneer (Wanneer is het klaar?).

Waarheid

De vraag waar alles mee begint en eindigt is echter Waarom. Waarom doet je bedrijf wat het doet? Waarom moet de klant daarvoor kiezen? Bij briefings wordt direct afgetrapt met wat er voor nieuws geleverd wordt en wat er gemaakt moet worden: een landingspagina, een video, corporate brochure, website en ga zo maar door. Maar vanuit communicatie-oogpunt moeten dan meestal nog wat Waaromvragen beantwoord worden. De klant wil namelijk maar 1 ding weten: Waarom is dit interessant voor mij? Verbeter je marketing door vaker Waarom te vragen en naar waarheid te zoeken. In waarheid schuilt waarde: jouw waarde als professional.

Hotspot

Op het kruispunt van het Waarom van je businesss en het Waarom van de klant zit de hotspot. Hier ontstaat toegevoegde waarde en bijgevolg financiële tegenwaarde. Prijs is alleen een probleem als er geen waarde tegenover staat. Hoe duidelijker het Waarom in producten, diensten en communicatie zichtbaar is, hoe aantrekkelijker je wordt voor iedereen die dit aanspreekt. Dit is de kern van het ZIN Brandingmodel. We kennen allemaal de iconische voorbeelden van Apple of Coolblue. Dit zijn natuurlijk de Prima Dona’s in marketing, maar ook als je raamkozijnen produceert, mammoet-silo’s bouwt of financiële software ontwikkelt, ben je van betekenis in het leven van serieus veel mensen. Mensen die bereid zijn daar facturen voor te betalen. Als je begrijpt wat hen drijft om dat te doen, weet je wat het bestaansrecht van je business is. Waarom het er mag zijn dus.

Hoe je al dit moois in pakkende content omzet is weer een ander verhaal. Daar gaan we een andere keer weer een fijne blog aan wijden. Wil je graag meer inspiratie en een frisse kijk op zaken? Maak geheel vrijblijvend een afspraak. Dan gaan we een keer goed zitten voor jouw allesbepalende Waarom, en hoe die zichtbaar is in wat je doet!