Je merk is wat mensen merken

Je merk is niet je logo of je huisstijl, maar de positie en de beleving in het hoofd van je (potentiële) klanten. Die breinpositie ontstaat door het geheel van overtuigingen en ervaringen met je bedrijf. Bouwen aan je merknaam betekent bouwen aan consistente overtuigingen en ervaringen: op álle raakvlakken. Dit overstijgt marketing, want het gaat over alle afdelingen en disciplines. Het Holistisch Merkmodel laat samenhang vanaf de kern zien. 

Oorspronkelijke drijfveer

Een bedrijf of organisatie ontstaat vanuit een drijfveer, een gedachte dat iets beter kan of gewoonweg anders moet. Een gebrek dat nodig ingevuld moet worden met dat wat je als bedrijf of ondernemer liever doet en beter kan dan wie dan ook! De verbinding met hen wiens wereld er dankzij jouw drijfveer beter uit gaat zien zit verankerd in deze kern. De sweet spot zit waar jouw drijfveer kruist met die van anderen: de speciale doelgroep voor wie jij als bedrijf relevant bent. Hoe kleiner je niche, hoe groter je marktkans.

Mensen, middelen, methoden

Om de kerngedachte te realiseren werk je als bedrijf continu aan de juiste mensen, middelen en methoden. Dat betekent de juiste mensen op de juiste plek, gestroomlijnde processen, ICT-inrichting en applicaties, fysieke locatie, supply chain management en meer, kortom: de systeemlaag. Dit proces is nooit klaar, want verandering is de enige constante bij innovatie- en groeigedreven bedrijven. In het Tijdperk van de Klant zijn de winnaars bedrijven die in staat zijn breuklijnen in de klantbeleving te signaleren én er wat aan te doen. Digitalisering en excellente klantbeleving staat dan ook bovenaan de prioriteitenlijst bij CEO’s en directies. 

De marketingschil

Wanneer mensen, middelen en methoden goed in elkaar grijpen, vertaalt zich dat in de voortbrenging van Producten (diensten) tegen geaccepteerde Prijzen door middel van effectieve Promotie en Plaatsen van verkrijgbaarheid, oftewel de vier P’s van de klassieke marketing.

Dat kunnen best meer P’s zijn, maar het punt is dat marketing en je systeemlaag onlosmakelijk verbonden zijn. Een botte helpdeskmedewerker of een beperkt ERP-systeem maken snel korte metten met mooie beloften op je website. Teleurstellende klantervaringen na een veelbelovende aankoopfase zijn een valkuil voor veel bedrijven. Vooral wanneer sales en marketing niet goed aangelijnd zijn met de interne organisatie. Marketing heeft dan ook een bredere scope dan communicatie en promotie.

Cirkel van Vertrouwen

Rond de kerngedachte, de systeemlaag en de marketingschil ontstaat de Cirkel van Vertrouwen. Dit is de cirkel van klanten, ketenpartners, leveranciers en ambassadeurs. Omzet, leads en new business komen niet uit de blauwe lucht vallen, maar uit deze cirkel! De Cirkel van Vertrouwen is je verdiende plek in de markt als bedrijf .

New business ontstaat altijd via de Cirkel van Vertrouwen doordat mensen aan anderen vertellen dat ze bij jou moeten zijn op basis van hun consequent goede ervaringen. Het is de plek waar believers en ambassadeurs je bedrijf promoten. Zo kan het zijn dat er volop business is, ondanks een verouderde website of gebrek aan ‘echte marketing’. Wat nu als je daar wél gas op geeft?

Het complete merk

Het Holistisch Merkmodel toont het hele plaatje. Van de kern tot de Cirkel van Vertrouwen. Want achter elk sterk merk staat een sterke organisatie die consistent de merkbelofte waarmaakt: via social media posts en een heldere website, maar ook in het eerste contact, accurate offertes, strakke orderafhandeling, solide oplevering, facturering en perfecte nazorg tijdens de volledige levenscyclus. Hoe staat jouw bedrijf hierin? 

Hoezo Holistisch?

VERTEL EENS MEER OF STEL GEWOON JE VRAGEN

Hoe goed past het huidige merkprofiel bij je bedrijf? Wat als klanten, sales reps en medewerkers daar verschillend over denken? Niemand kijkt voor z’n plezier in de spiegel. En toch zit daar precies het onderscheidend vermogen. Als je jezelf kent en een helder beeld hebt, kan je jezelf echt kenbaar maken.