Waarom storytelling StorySelling is in Tech & Innovatie

Niets is minder waar dan dat techniek over droge feiten en specificaties gaat. Innovatie en technologie zijn de vertaalslag van diepere behoeften en menselijk gedrag. Leuk dat je met extreme ultravioletstraling (EUV) op moleculair niveau rekenkracht kunt printen op een minuscule chip, maar familie, vrienden of teamleden zien en spreken op je smartphone, dat is wat het waarde geeft.

Techniek gaat helemaal over mensen. Helaas zijn daar mensen voor nodig die helemaal over techniek gaan. Dat is ook meteen de kern van de communicatie-uitdaging in techniek en innovatie. Hoe vertel je het nou allemaal aan de wereld?

Innovatie vergt StorySelling

Wie gelooft nu dat je met 1.000 kilometer per uur door een buis geschoten kan worden en er levend of zelfs ontspannen uitkomt? Wie werkt er jaren achtereen aan een idee om drijvende continenten aan plastic uit de oceanen te halen? Innovatie is “..To boldly go where no man has gone before”. Dit op basis van een hardnekkig geloof in iets wat niemand nog ziet. Vertellen over dat beeld, die visie en de obstakels en risico’s om daar te komen, dat is de kunst van storytelling. Dat wordt StorySelling zodra het verhaal een bonte club van investeerders, technisch talent, klanten en believers bij elkaar brengt. Puur omdat zij er iets van zichzelf in weerspiegeld zien. Is dit nieuw? Nee, alle succesverhalen van Edison en Henry Ford tot Steve Jobs of Elon Musk zijn hierop gebaseerd. De economische impact ervan is genoegzaam bekend.

De Oerkracht van storytelling

Al sinds de oertijd zijn het verhalen die de mens in beweging brengen. Maar onder alle geavanceerde technologie van vandaag, zijn de primaire drijfveren nog niets veranderd. We willen simpelweg voortbestaan, precies zoals wij dat graag voor ons zien. De kracht van een goed verhaal is dat mensen zich erin herkennen en zich erdoor erkend voelen. Hoe dieper de drijfveer, hoe sterker de verbondenheid met dat verhaal. De actualiteit laat meer dan ooit zien waar mensen toe in staat zijn vanuit deze binding. Dát is de kracht van storytelling. Noem het een manifest, noem het een merkverhaal, maar zonder verhaal heb je alleen schroeven en moertjes in handen. Precies dezelfde die je concurrent ook heeft.

“Storytelling is essentieel voor Branding. De verhalen die over de organisatie verteld worden bepalen je naam in de markt, niet een slogan of een logo!”
Case studie Canon

Hoe storytelling werkt

Storytelling is een techniek om een boodschap over te brengen. Dit kan de missie van je bedrijf zijn, maar ook een LinkedIn post, een case study of de oplevering van een project. Waar het om gaat is dat er spanning in zit. Een ‘stevige uitdaging’ die uiteindelijk overwonnen werd. De helden? Dat zijn je medewerkers: teams en kartrekkers die doorgingen, dwars door alle tegenslag heen. Essentieel in B2B is dat de business gaat naar mensen waar je op vertrouwt. In dat licht is storytelling onmisbaar voor corporate branding, want de verhalen over je organisatie bepalen de naam van je bedrijf in de markt. Hoe werkt dat storytelling dan precies? (Bron: Storytelling – De weg naar het hart, Joost Schrickx, 2019)

  1. Bepaal het thema/onderwerp: Bijvoorbeeld een nieuwe oplossing
  2. Bepaal de ontwikkeling: Bijvoorbeeld van Situatie A naar Situatie B
  3. Kies de hoofdpersoon: – De klant, de projectleider, je bedrijf
  4. Bepaal het begin: – Wat is insteek, de invalshoek, het vertrekpunt?
  5. Bepaal het midden: – Confrontatie met obstakels en reactie en handelswijze
  6. Bepaal de ‘crisis’: De Situatie die oplossing vergt, meestal de aanleiding
  7. Bepaal de afloop: – De hulptroepen kwamen, jullie deden je ding, het liep goed af!
  8. Indeling: – Verdeel de verhaallijn in alinea’s, paragrafen of hoofdstukken
  • Het lijkt misschien een hele riedel, maar bedenk dat dit ook in een filmpje van 1,5 minuut zit of een blog van 1 A4-tje. Waar het om gaat, is dat de kunst van verhalen vertellen van toepassing is op elke prestatie die je als bedrijf levert. Dat is veel meer dan: “Wij hebben de cold commissioning opgeleverd. Of: “..Wij doen de logistiek”. Vaak zit er bloed, zweet en tranen in om deadlines te halen en beperkingen te overwinnen, want de werkelijkheid is weerbarstig.

Wat is jouw verhaal?

Als ik één ding gezien heb, dan is het dat een goed verhaal verkoopt. Niet als marketingkunstje, maar omdat het verbinding legt en herkenning oproept. Boodschappen die dat niet doen, zijn gewoon geen goed verhaal. De werkelijkheid is voor iedereen weerbarstige materie. Dus je hoeft helemaal niks te verzinnen, vertel gewoon jouw werkelijkheid. Zo kan het dat er zelfs een inspirerend verhaal in spaanplaat en spijkers zit: “Jammajajah jippie jippie yay..!”. Net als in gympies: JUST DO IT! of computers: Think Different. Wat is jouw verhaal?

StorySelling toepassen voor je specifieke business?

WAT IS JULLIE VERHAAL?

Jullie doen echt gave dingen, maar ze zijn nooit opgeschreven. Klanten weten precies wat zij aan jullie hebben, maar voor nieuwe contacten heb je geen verhaal. Je wilt bijblijven met nieuwsartikelen, maar het blijft er maar niet van komenLaten we gewoon praten! Dan komt daar zeker weten een goed verhaal uit.

Bel of stuur een appje 06-5376 5392