Waarom storytelling storyselling is in Tech & Innovatie

Niets is minder waar is dan dat techniek alleen over droge feiten en specificaties gaat. Innovatieve technologie is de vertaalslag van menselijk gedrag en diepere behoefte. Leuk dat je met extreme ultravioletstraling (EUV) op moleculair niveau rekenkracht kunt printen op een minuscule chip, maar familie, vrienden of teamleden spreken en live zien via je smartphone, is wat het waarde geeft.

Techniek gaat helemaal over mensen. Helaas zijn er mensen voor nodig die helemaal over techniek gaan. Dat is ook meteen de kern van de communicatie-uitdaging in techniek en innovatie. Hoe vertel je het goede verhaal?

Innovatie gaat over storyselling

Wie gelooft nu dat je met 1.000 kilometer per uur door een buis geschoten kan worden en er levend of zelfs ontspannen uitkomt? Wie werkt er jaren achtereen aan een idee om drijvende continenten aan plastic uit de oceanen te halen? Innovatie is “..to boldly go where no man has gone before..”. Dit op basis van een hardnekkig geloof in iets wat niemand nog ziet. Vertellen over dat beeld, die visie en de obstakels en risico’s om daar te komen, dat is de kunst van storytelling. Dit wordt storyselling zodra het Verhaal een bonte club van investeerders, technisch talent, klanten en believers bij elkaar brengt, puur omdat zij er iets van zichzelf in weerspiegeld zien. Is dit nieuw? Nee, alle succesverhalen van Edison en Henry Ford tot Steve Jobs of Elon Musk zijn hierop gebaseerd. De economische impact ervan is genoegzaam bekend.

De kracht van storytelling

Al sinds de oertijd zijn het verhalen die de mens in beweging brengen. Maar ondanks al onze mooie technologie, zijn onze primaire drijfveren nog niets veranderd. We willen simpelweg voortbestaan, precies zoals wij dat gewend zijn. De kracht van een goed verhaal is dat mensen zich erin kunnen herkennen en zich erkend voelen. Hoe dieper de drijfveer zit, hoe sterker je verbonden bent met dat verhaal. De actualiteit laat mee dan ooit zien waar mensen toe in staat zijn op basis van deze binding. Dát is de kracht van storytelling. Noem het een manifest, noem het een merkverhaal, maar zonder verhaal heb je alleen schroeven en moertjes in handen. Precies dezelfde die je concurrent ook heeft.

“Storytelling is essentieel voor branding. De verhalen die over je organisatie verteld worden bepalen je naam in de markt, niet je logo.”
Case studie Canon

Hoe werkt storytelling

Storytelling is een techniek om een boodschap over te brengen. Dit kan de missie van je bedrijf zijn, maar ook een LinkedIn post, een case study of de oplevering van een project zijn. Waar het om gaat is dat er spanning in zit, een ‘stevige uitdaging’ die uiteindelijk overwonnen werd. De helden? Dat zijn medewerkers , teams en kartrekkers die doorgingen, dwars door alle tegenslag heen. Essentieel in B2B is dat de business gaat naar mensen waar je op durft te vertrouwen. Storytelling is daarbij een sterk instrument voor corporate branding, want de kwaliteit van je organisatie bepaalt de naam van je bedrijf in de markt. Hoe werkt dat storytelling dan precies? (Bron: Storytelling – De weg naar het hart, Joost Schrickx, 2019)

 

 

  1. Bepaal het thema/onderwerp: Bijvoorbeeld een nieuwe oplossing
  2. Bepaal de ontwikkeling: Bijvoorbeeld van Situatie A naar Situatie B
  3. Kies de hoofdpersoon: – De klant, de projectleider, je bedrijf
  4. Bepaal het begin: – Wat is insteek, het concrete vertrekpunt?
  5. Bepaal het midden: – Confrontatie met obstakels en reactie en handelswijze
  6. Bepaal de ‘crisis’: De Situatie die zo niet verder kan, meestal de aanleiding
  7. Bepaal de afloop: – De hulptroepen kwamen, jullie deden samen je ding, het liep goed af
  8. Indeling: – Verdeel de story in paragrafen of uitgewerkte hoofdstukken

 

 

  • Het lijkt misschien een hele riedel, maar bedenk dat dit ook in een filmpje van 1,5 minuut zit of een blog van 1 A4’tje. Waar het om gaat, is dat de kunst van verhalen vertellen van toepassing is op elke prestatie die je als bedrijf levert. Dat is véél meer dan: “We hebben de cold commissioning afgerond. Of: “Wij verzorgen de logistiek”. Er zit vaak bloed, zweet en tranen in om deadlines te halen en beperkingen te overwinnen, want de werkelijkheid is weerbarstig.

Wat is jouw verhaal?

Als ik één ding gezien heb, dan is het dat een goed verhaal verkoopt. Niet als marketingkunstje, maar omdat het verbinding legt en herkenning oproept. Boodschappen die dat niet doen, zijn gewoon geen goed verhaal. De werkelijkheid is voor iedereen vaak weerbarstige materie. Je hoeft niks te verzinnen, je moet gewoon jouw werkelijkheid vertellen… Zo komt het dat er ook een inspirerend verhaal zit in spaanplaat en spijkers: “Jammajajah jippie jippie yay..!” Net als in sneakers: “JUST DO IT” of computers: “Think Different”. Wat is jouw verhaal?

Storyselling toepassen voor je business?

WAT IS JOUW VERHAAL?

Jullie doen echt gave dingen, maar ze zijn nooit opgeschreven. Klanten weten precies wat zij aan jullie hebben, maar voor nieuwe contacten heb je geen verhaal. Je wilt bijblijven met nieuwsartikelen, maar het blijft er maar niet van komen… Laten we gewoon praten! Dan komt daar zeker weten een goed verhaal uit.

Bel of stuur een appje 06-5376 5392