Branding is bouwen aan totaalbeleving

Je merk is niet je logo of je huisstijl, maar de positie en de beleving in het hoofd van je doelgroep. Die beleving ontstaat door het totaal van overtuigingen en ervaringen met je bedrijf. Bouwen aan je merk is dus niets anders bouwen aan consistente overtuigingen en ervaringen. Dat overstijgt de marketing, want dit gaat over álle afdelingen en disciplines. Daarom is dit een  merkmodel dat samenhang vanaf de kern laat zien. Holistisch dus.

Oorspronkelijke drijfveer

Een bedrijf of organisatie ontstaat vanuit een drijfveer, een gedachte dat iets beter kan of gewoonweg anders moet. Een gebrek (gat in de markt) dat nodig ingevuld moet worden met wat je als bedrijf of ondernemer liever doet en beter kan dan wie dan ook! De verbinding met hen voor wie de wereld er dankzij jouw drive beter uit gaat zien, zit verankerd in deze kern. De hot spot is waar de missie van je bedrijf kruist met die van anderen: de specifieke doelgroep voor wie je als bedrijf relevant bent. Hoe kleiner je niche, hoe groter je business.

Mensen, middelen, methoden

Om de kerngedachte te realiseren werkt een bedrijf continu aan de juiste mensen, middelen en methoden die dit mogelijk maken. Dat betekent de juiste mensen op de juiste plek, gestroomlijnde processen, ICT-inrichting en applicaties, fysieke locatie, distributie, financieel beheer, enzovoorts. Deze opzet is nooit klaar, want verandering is de enige constante in een technologie-gedreven samenleving. In dit tijdperk van de klant zijn de winnaars bedrijven die in staat zijn om breuklijnen in de klantbeleving te signaleren én er wat aan te doen. Digitalisering en excellente klantbeleving staat dan ook bovenaan in de prioriteitenlijst van CEO’s en directies. Alles om de missie tot realisatie te brengen.

De marketingschil

Op het moment dat mensen, middelen en methoden in elkaar grijpen om de missie te realiseren, vertaalt zich dat in de juiste Producten (diensten), aantrekkelijke Prijzen, pakkende Promotie en Plaats van verkrijgbaarheid oftewel de vier P’s van de klassieke marketing.

Dit kunnen best meer ‘P’s’ zijn, maar waar het om gaat is dat de marketing en de systeemlaag onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn! Een botte helpdeskmedewerker of een knellend ERP-systeem maken snel korte metten met alle mooie beloften in je website of nieuwsbrief. Inconsistente klantervaring en gebroken customer journies, voor en na de aankoop, zijn een valkuil voor veel bedrijven, met name grote corporates. B2B marketing, gericht op de totale klantreis, heeft dan ook een bredere scope dan alleen communicatie.

Cirkel van vertrouwen

Rondom de kerngedachte, mensen, middelen en methoden en de marketingschil ontstaat de Cirkel van vertrouwen. Dat is de cirkel van klanten, ketenpartners, leveranciers en ambassadeurs. Omzet, leads en nieuwe business komen niet uit de blauwe lucht vallen, maar uit deze cirkel. De Cirkel van vertrouwen is de verdiende plek van je bedrijf in de markt.

Het is ook de plek waar believers en ambassadeurs je bedrijf promoten. New business ontstaat vrijwel altijd via de Cirkel van vertrouwen doordat mensen aan anderen vertellen dat ze bij jou moeten zijn op basis van een consequent goede klantbeleving. Zo kan het zijn dat er volop business is ondanks een verouderde website of gebrek aan ‘echte marketing’. Wat nu als je daar wél gas op geeft?

Het complete plaatje

Het holistisch brandmodel toont het hele plaatje: vanuit de kern als een kiezel in de vijver waar zoveel anderen in vissen. Achter een sterk merk staat steevast een sterke organisatie die consequent de kernbelofte waarmaakt: in social media posts en een glasheldere website, maar ook in het eerste contact, de accurate offerte, soepele orderafhandeling, projectmatige levering, facturering en perfecte nazorg. Hoe zit jouw bedrijf hierin? Wat is jullie splash in de markt?

Hoezo holistisch?

VERTEL EENS MEER OF STEL GEWOON JE VRAGEN

Hoe goed past het huidige merkprofiel bij je bedrijf? Wat als klanten, account managers en medewerkers daar anders tegenaan kijken? Niemand kijkt voor zijn plezier in de spiegel. Toch zit precies daar het onderscheidend vermogen! Ik laat bedrijven beter kennismaken met zichzelf, zodat zij zich beter kenbaar kunnen maken aan anderen.